SPOLEČNOST V KOSTCE
Interaktivní, hravý společenskovědní kroužek
(Tematické bloky jsou orientační, lze je prohazovat nebo propojovat podle
aktuálního dění. I aktivity v nich budou ještě doladěny, popřípadě zcela změněny.)
Zajímá tě, co se děje ve světě? Proč jsou volby důležité? Jak poznat dezinformaci? A jak
si uspořádat vlastní názor a přesvědčit o něm ostatní? Přidej se do kroužku, kde se
naučíš základní orientaci v dění kolem sebe i v historii a společnosti. Čekají nás
zábavné diskuze, role-play, práce s médii a texty, týmové aktivity i logické hry. Kroužek
pomůže s přípravou na přijímací zkoušky a rozvíjí kritické myšlení, čtenářskou a
mediální gramotnost – ale hlavně je to zábava!
Pro žáky 2. stupně ZŠ.
Obsah:
- interaktivní formát: hry, simulace, diskuze, práce se zdroji a texty, rozvoj
komunikace a spolupráce v kolektivu
1. Kdo jsme a co zkoumáme? (2 lekce)
Téma: Úvod do společenských věd a světa kolem nás
- Hra „Společenské bingo“ – děti hledají spolužáky, kteří např. znají hlavní město
jiné země, volili by v 18 letech, znají nějakou slavnou osobnost atd.
- „Oborová detektivka“ – poznávačka oborů (historik, politik, novinář, sociolog,
filozof, ekonom...) na základě indicií.
- Tvorba nástěnky „Co nás zajímá“ – každý si vybere téma, kterému se chce v
rámci roku věnovat více.
2. Svět médií a informací (3–4 lekce)
Téma: Mediální a informační gramotnost
- Hra „Zpráva nebo lež?“ – děti hádají, které zprávy jsou pravdivé a které
smyšlené, a proč.
- „Zpráva dne“ – skupiny tvoří vlastní zprávu podle reálného (zkráceného)
podkladu z médií.
- Kvíz: Co je fake news? (týmová hra s body)
- Komunikační domino – hra na přenos informací a jejich zkreslení.
3. Občanem ve vlastní zemi (3 lekce)
Téma: Demokracie, stát, volby
- Hra „Volební simulace“ – děti tvoří strany, vymýšlejí programy, vedou kampaň
a hlasují.
- Tvorba vlastní ústavy – skupiny vymýšlejí „pravidla třídy/státu“.
- „Zákon nebo blbost?“ – děti odhadují, které zákony existují a které jsou
vymyšlené.
4. Svět hodnot a práva (2–3 lekce)
Téma: Lidská práva, morálka, spravedlnost
- „Soudní přelíčení“ – hraní rolí: soudce, obhájce, svědek, obžalovaný.
- „Co bys udělal/a kdyby...“ – morální dilemata ve skupinách (např. co je
správné, když...?)
- „Práva a povinnosti – pexeso“ – přiřazování práv a odpovídajících povinností.
5. Dějiny kolem nás (2–3 lekce)
Téma: Historie, paměť, svátky
- „Kronikář“ – skupiny tvoří krátké příběhy na základě historických událostí (např.
17. listopad, 28. říjen).
- Časová osa z kartiček – děti skládají události na časovou osu.
- Historické „Já mám – kdo má“ – opakovací hra s pojmy a postavami.
6. Jak spolu mluvit a myslet (2–3 lekce)
Téma: Argumentace, komunikace, kritické myšlení
- „Debatní aréna“ – jednoduchá strukturovaná debata ve dvojicích/skupinách.
- „Ano/Ne“ – postav se podle názoru – diskuse s pohybem po třídě.
- „Kdo má pravdu?“ – hra s konfliktními tvrzeními a hledáním argumentů pro a
proti.
- „Mysli na slovo“ – hra na asociace, logické řetězce, hádanky.
7. Aktuálně ve světě (průběžně)
Téma: Světové i domácí události, živá realita
- „Co se stalo tento týden?“ – krátké zpravodajství dětí.
- Téma měsíce – např. volby v Česku, klima, sport a společnost, válka a mír.
- Plakátová soutěž – tvorba plakátu na aktuální téma ve skupinách.
- Aktuální státní svátky a historické události slavené v průběhu roku – podle
týdne (např. Vánoce ve světě, Velikonoce, 11. Září, apod.)
BONUS / ZÁVĚR:
Závěrečný kvíz „Společnost nanečisto“ – děti soutěží v týmech (poznávačky,
úkoly, scénky).
Možnost vytvořit vlastní „časopis“ nebo „reportážní bulletin“ ze získaných
poznatků.
Výchovně-vzdělávací cíle
- účastník prohloubí humanitní a společenskovědní přehled
- buduje základy logického a kritického myšlení nad informacemi ale i děním kolem nás
- připravuje se na přijímačky na víceletá gymnázia a SŠ
- pracuje s aktuálními tématy (volby, války, média, životní prostředí atd.)
- rozvíjí čtenářskou a mediální gramotnost
DDM Praha 10 - Dům UM si vyhrazuje právo změny termínu, lektora a dalších možných technických náležitostí.
Školní rok: 2025 / 2026
Den v týdnu: Čtvrtek (18:00 - 19:00 - lektor: Eliška Továrková)
Kategorie: Ostatní
Městská část: Praha 10
Věk: 11 - 15 let
Cena za šk. rok: 2 600 Kč
Cena za pol.: 2 000 Kč
Poznámka: Místo konání: Pracoviště Kolovraty
Nutné vybavení: přezutí, sešit, tužka
V ceně je zahrnuto: materiál, lektor, pronájem, program
CENÍK
1.pololetí: 2 000 Kč
2.pololetí: 2 000 Kč
Rok: 2 600 Kč
Rok: 0 Kč
Nutné vybavení: přezutí, sešit, tužka
V ceně je zahrnuto: materiál, lektor, pronájem, program
CENÍK
1.pololetí: 2 000 Kč
2.pololetí: 2 000 Kč
Rok: 2 600 Kč
Rok: 0 Kč
Organizuje: Dům dětí a mládeže Praha 10 - Dům UM
Kontakt. os.: voltr@dumum.cz