SPOLEČNOST V KOSTCE

Interaktivní, hravý společenskovědní kroužek (Tematické bloky jsou orientační, lze je prohazovat nebo propojovat podle aktuálního dění. I aktivity v nich budou ještě doladěny, popřípadě zcela změněny.) Zajímá tě, co se děje ve světě? Proč jsou volby důležité? Jak poznat dezinformaci? A jak si uspořádat vlastní názor a přesvědčit o něm ostatní? Přidej se do kroužku, kde se naučíš základní orientaci v dění kolem sebe i v historii a společnosti. Čekají nás zábavné diskuze, role-play, práce s médii a texty, týmové aktivity i logické hry. Kroužek pomůže s přípravou na přijímací zkoušky a rozvíjí kritické myšlení, čtenářskou a mediální gramotnost – ale hlavně je to zábava! Pro žáky 2. stupně ZŠ. Obsah: - interaktivní formát: hry, simulace, diskuze, práce se zdroji a texty, rozvoj komunikace a spolupráce v kolektivu 1. Kdo jsme a co zkoumáme? (2 lekce) Téma: Úvod do společenských věd a světa kolem nás - Hra „Společenské bingo“ – děti hledají spolužáky, kteří např. znají hlavní město jiné země, volili by v 18 letech, znají nějakou slavnou osobnost atd. - „Oborová detektivka“ – poznávačka oborů (historik, politik, novinář, sociolog, filozof, ekonom...) na základě indicií. - Tvorba nástěnky „Co nás zajímá“ – každý si vybere téma, kterému se chce v rámci roku věnovat více. 2. Svět médií a informací (3–4 lekce) Téma: Mediální a informační gramotnost - Hra „Zpráva nebo lež?“ – děti hádají, které zprávy jsou pravdivé a které smyšlené, a proč. - „Zpráva dne“ – skupiny tvoří vlastní zprávu podle reálného (zkráceného) podkladu z médií. - Kvíz: Co je fake news? (týmová hra s body) - Komunikační domino – hra na přenos informací a jejich zkreslení. 3. Občanem ve vlastní zemi (3 lekce) Téma: Demokracie, stát, volby - Hra „Volební simulace“ – děti tvoří strany, vymýšlejí programy, vedou kampaň a hlasují. - Tvorba vlastní ústavy – skupiny vymýšlejí „pravidla třídy/státu“. - „Zákon nebo blbost?“ – děti odhadují, které zákony existují a které jsou vymyšlené. 4. Svět hodnot a práva (2–3 lekce) Téma: Lidská práva, morálka, spravedlnost - „Soudní přelíčení“ – hraní rolí: soudce, obhájce, svědek, obžalovaný. - „Co bys udělal/a kdyby...“ – morální dilemata ve skupinách (např. co je správné, když...?) - „Práva a povinnosti – pexeso“ – přiřazování práv a odpovídajících povinností. 5. Dějiny kolem nás (2–3 lekce) Téma: Historie, paměť, svátky - „Kronikář“ – skupiny tvoří krátké příběhy na základě historických událostí (např. 17. listopad, 28. říjen). - Časová osa z kartiček – děti skládají události na časovou osu. - Historické „Já mám – kdo má“ – opakovací hra s pojmy a postavami. 6. Jak spolu mluvit a myslet (2–3 lekce) Téma: Argumentace, komunikace, kritické myšlení - „Debatní aréna“ – jednoduchá strukturovaná debata ve dvojicích/skupinách. - „Ano/Ne“ – postav se podle názoru – diskuse s pohybem po třídě. - „Kdo má pravdu?“ – hra s konfliktními tvrzeními a hledáním argumentů pro a proti. - „Mysli na slovo“ – hra na asociace, logické řetězce, hádanky. 7. Aktuálně ve světě (průběžně) Téma: Světové i domácí události, živá realita - „Co se stalo tento týden?“ – krátké zpravodajství dětí. - Téma měsíce – např. volby v Česku, klima, sport a společnost, válka a mír. - Plakátová soutěž – tvorba plakátu na aktuální téma ve skupinách. - Aktuální státní svátky a historické události slavené v průběhu roku – podle týdne (např. Vánoce ve světě, Velikonoce, 11. Září, apod.) BONUS / ZÁVĚR: Závěrečný kvíz „Společnost nanečisto“ – děti soutěží v týmech (poznávačky, úkoly, scénky). Možnost vytvořit vlastní „časopis“ nebo „reportážní bulletin“ ze získaných poznatků. Výchovně-vzdělávací cíle - účastník prohloubí humanitní a společenskovědní přehled - buduje základy logického a kritického myšlení nad informacemi ale i děním kolem nás - připravuje se na přijímačky na víceletá gymnázia a SŠ - pracuje s aktuálními tématy (volby, války, média, životní prostředí atd.) - rozvíjí čtenářskou a mediální gramotnost DDM Praha 10 - Dům UM si vyhrazuje právo změny termínu, lektora a dalších možných technických náležitostí.

Školní rok: 2025 / 2026

Den v týdnu: Čtvrtek (18:00 - 19:00 - lektor: Eliška Továrková)

Kategorie: Ostatní

Městská část: Praha 10

Věk: 11 - 15 let

Cena za šk. rok: 2 600 Kč
Cena za pol.: 2 000 Kč
Poznámka: Místo konání: Pracoviště Kolovraty

Nutné vybavení: přezutí, sešit, tužka

V ceně je zahrnuto: materiál, lektor, pronájem, program

CENÍK
1.pololetí: 2 000 Kč
2.pololetí: 2 000 Kč
Rok: 2 600 Kč
Rok: 0 Kč



Organizuje: Dům dětí a mládeže Praha 10 - Dům UM
Kontakt. os.: voltr@dumum.cz